Fandom

Judaism Wiki

עמוד לנסיונות יבוא ויצוא 2

57,731דפים באתר זה
Add New Page
שיחה0 Share

תגובה ל: אול שנכתבה ב20:20:15 30.06.2005

ספרי החכמה שבתנ"ך מחנכים אותנו להתעמק - לא לפעול על-פי דחפים רגעיים או מחשבות שנראות טוב במבט ראשון, אלא ללמוד ולחשוב על כל דבר לפני שעושים אותו.

אחד הטיפוסים השליליים בתנ"ך הוא האויל ; לפי דעתי, האויל הוא טיפוס שמייצג את השטחיות (ע' פירוט ודיון בדעות השונות בתחתית הדף) - הוא אומר ועושה את הדבר הראשון שבא לו לראש, בלי להתעמק ובלי לחשוב (בערבית אַוַל = ראשון).

נזקי השטחיותעריכה

השטחיות גורמת לאדם להתעלם מדברי מוסר וביקורת, וכך הוא אינו מתקדם מבחינה רוחנית, ונכשל בעוונות ( פירוט ).

השטחיות מתבטאת בעיקר בדיבורים - האדם השטחי מדבר מבלי לחשוב, ומגלה לעין-כל את חסרונותיו השכליים, וכך החכמים מתרחקים ממנו ( פירוט ).

השטחיות משפיעה גם על המעשים הטובים וגם על המעשים הרעים - בשניהם מסתפק האויל ב"מס שפתיים"; ע"ע ואויל - שפתיים יילבט.

גם כשהאויל לומד ומסיק מסקנות מתוך צרות שקורות לו, הוא עושה זאת באופן שטחי - ע"ע מוסר אוילים איוולת .

האויל כועס הרבה, כי בכל פעם שקורה לו מקרה מעצבן - הוא אינו טורח לחשוב ולבדוק האם ראוי לכעוס, אלא מתנהג באופן ספונטאני, מתעצבן ונכנס למריבה ( ע"ע אוילים, כעסים ומריבות ).

http://www.tora.us.fm/tnk1/ktuv/mjly/mj-27-03.jpg 

השטחיות גורמת נזק גם בתחום החומרי - אנשים שמנהלים את ביתם בשטחיות ובלא לימוד מעמיק, עלולים להישאר בלי בית (ע"ׂע כלכלה ביתית חכמה );

( משלי יט3 ): " אולת אדם תסלף דרכו; ועל ה' יזעף לבו " - אנשים המתנהגים בשטחיות טועים בדרכם, ובמקום להאשים את עצמם על כך שלא חשבו עד הסוף - הם מאשימים את ה'... ( פירוט ).

האויל הוא גאוותן ([[משלי יד3]]): בפי אויל חטר גאוה; ושפתי חכמים תשמורם: מרוב שטחיות, הוא בטוח שהמחשבה הראשונה שעלתה בדעתו היא נכונה, ואינו מעלה בדעתו שאולי הוא טועה ואחרים צודקים - דבר שגורם לו להתגאות על החכמים שחושבים אחרת.

הנער, המתפתה ללכת אחרי האישה הנואפת, נקרא גם "אויל" (משלי ז22): " הולך אחריה פתאם; כשור אל טבח יבוא, וכעכס אל מוסר אויל " - כי המחשבה שעולה בדעתו, שיצליח להתגבר על הפיתוי, היא מחשבה שטחית ולא מציאותית ( פירוט ).

לאויל יש "תירוץ" מדוע הוא אויל (משלי כד7): " ראמות לאויל חכמות; בשער לא יפתח פיהו ": הוא טוען שהחכמות גבוהות ונשגבות מבינתו, ואין לו סיכוי להבין אותן, ולכן עדיף להתנהג בצורה שטחית ולא ללמוד חכמה ( פירוט ).

אהרן, אחיו של משה, התחרט על כך שנהג בשטחיות ( במדבר יב11 ): " ויאמר אהרן אל משה 'בי אדני! אל נא תשת עלינו חטאת, אשר נואלנו ואשר חטאנו' " - חטאם של אהרן ומרים נבע משטחיות - הם לא התעמקו מספיק בערכו של משה, ולכן אמרו עליו דברים רעים.

הנביא זכריה ממשיל את המנהיג הרע ל"רועה אוילי" ( זכריה יא15 ): " ויאמר ה' אלי 'עוד קח לך כלי רעה אוִלי . כי הנה-אנכי מקים רעה בארץ הנכחדות לא-יפקד הנער לא-יבקשׁ והנשׁברת לא ירפא הנצבה לא יכלכל ובשׂר הבריאה יאכל ופרסיהן יפרק'. " - רועה שטחי, שאינו ממלא את תפקידו במסירות, אינו טורח לחפש את הכבשים האובדות ולרפא את הכבשים הפצועות, רואה את הכבשים במבט שטחי - כאמצעי לסיפוק רעבונו בלבד. שני פסוקים בספר משלי מלמדים שהאיוולת - השטחיות - נגרמת מחוסר-סבלנות:

  • משלי יד17 : " קצר אפים יעשה אולת ; ואיש מזמות ישנא "
  • משלי יד29 : " ארך אפים רב תבונה; וקצר רוח מרים אולת "

איך להתייחס לאנשים שטחייםעריכה

כמה פסוקים בתנ"ך מלמדים איך צריך להתייחס לאנשים אוילים = שטחיים:

כשאדם חכם מתווכח עם אויל, הוא משנה את טון הדיבור באופן מהיר, כדי למשוך את תשומת ליבו, שלא ישתעמם (משלי כט9): " איש חכם נשפט את איש אויל ; ורגז ושחק ואין נחת " ( פירוט )

האוילים אינם משקיעים ביצירת מערכת יחסים מעמיקה לטווח ארוך, והדבר העיקרי שיוצר חיבור ותקשורת ביניהם הוא האשם - הפחד מהאשמות ותביעות משפטיות ( משלי יד9): " אוִלים יליץ אשם, ובין ישרים רצון " ( פירוט )

הדרך שיסלול ה' באחרית הימים מתוארת במילים ( ישעיהו לה8 ): " והיה שם מסלול ודרך ודרך הקדש יקרא לה; לא יעברנו טמא והוא למו הלך דרך ואוילים לא יתעו " - הדרך תהיה קלה, ברורה וללא התפצלויות מבלבלות, כך שאפילו האוילים - ההולכים בלי לחשוב ובלי לבדוק - לא יוכלו לתעות.

פסוקים נוספיםעריכה

    • ירמיהו ד22 : " כי אויל עמי, אותי לא ידעו; בנים סכלים המה, ולא נבונים המה; חכמים המה להרע , ולהיטיב לא ידעו ", ירמיהו ה4 : " ואני אמרתי אך דלים הם נואל ו כי לא ידעו דרך ה' משפט אלהיהם "
    • תהילים סט6 : " אלהים! אתה ידעת לאולתי, ואשמותי ממך לא נכחדו ".
    • ישעיהו יט11-13 : " אך אולים שרי צען חכמי יעצי פרעה עצה נבערה; איך תאמרו אל פרעה בן חכמים אני בן מלכי קדם... נואלו שרי צען, נשאו שרי נף; התעו את מצרים פנת שבטיה "
    • הושע ט7 : " באו ימי הפקדה באו ימי השלם ידעו ישראל; אויל הנביא משגע איש הרוח על רב עונך ורבה משטמה "
    • משלי י21 : " שפתי צדיק ירעו רבים; ואוילים בחסר לב ימותו "
    • איוב ה2-3 : " כי לאויל יהרג כעש ופתה תמית קנאה. אני ראיתי אויל משריש ואקוב נוהו פתאם "
    • משלי יד18 : " נחלו פתאים אולת; וערומים יכתרו דעת " ע"ע
    • משלי טו21 : "
    אולת שמחה לחסר לב ; ואיש תבונה יישר לכת " ע"ע אולת קשורה בלב נער - שבט מוסר ירחיקנה ממנו "
    • משלי כד9 : " זמת אולת חטאת, ותועבת לאדם לץ "

פירושים נוספים למושג "אויל"עריכה

1. ע"פ מצודת-דוד משלי א 7 , אויל = רשע (לא ברור האם יש קשר למילה האנגלית evil ). פירוש זה אינו מתאים לחלק מהפסוקים, שבהם:

  • רק הדיבור הוא שמבחין בין אויל לבין חכם ( משלי יז28 ): " גם אויל מחריש חכם יחשב; אטם שפתיו נבון ", ( משלי י14 ): "

חכמים יצפנו דעת; ופי אויל מחתה קרבה ".

  • אדם שעונה בלי לחשוב - נחשב לאויל ( משלי יח13 ): " משיב דבר בטרם ישמע - אולת היא לו וכלמה "

2. ע"פ מצודת דוד זכריה יא 15 , אויל = שוטה, טיפש. פירוש זה אינו מתאים לחלק מהפסוקים, שבהם:

אוִלים מדרך פשעם, ומעונתיהם יתענו " ואשמים ( משלי יד9 ): " אוִלים יליץ אשם, ובין ישרים רצון "

3. ע"פ מלבי"ם (למשל בפירושו למשלי כז 22 , ולמשלי כט 9 ), אויל = ספקן (מהמילה "אולי"); פירוש זה אינו מתאים לפסוקים שבהם:

  • האויל הוא גאוותן ( משלי יד3 ): " בפי אויל חטר גאוה; ושפתי חכמים תשמורם "

4. וע"פ רלב"ג משלי י 8 , אויל = שטחי, אדם שאינו מתעמק, אדם שמסתפק בדעה הראשונה שעולה במוחו ואינו טורח לבדוק אותה (מהמילה הערבית "אַוַּל" = ראשון): "אויל יקרא מי שלא ינהג בבקשת הדברים בסבותיהם" רלב"ג משלי כז 22 : "האויל יסתפק במה שיראה לו מהענינים בתחלת המחשבה". לענ"ד, פירוש זה הוא המתאים ביותר לכל הפסוקים:

  • האוילות מתבטאת בעיקר בדיבור - כאשר אדם מדבר מבלי לחשוב ולהתעמק, מתגלה השטחיות שלו.
  • האויל כועס הרבה, כי בכל פעם שקורה לו מקרה מעצבן - הוא אינו טורח לחשוב ולבדוק האם ראוי לכעוס, אלא מתנהג באופן ספונטאני, מתעצבן ונכנס למריבה.
  • האוילים הם פושעים ואשמים, כי אינם חושבים על מעשיהם, עושים את הדבר הראשון ש"בא להם" לעשות, ובמקרים רבים זהו מעשה רע.
  • האויל הוא גאוותן, כי הוא לא טורח לחשוב ולבדוק את דעותיהם של אחרים, ובטוח שהוא צודק.

ועל-פי שמעוני גרטי ( בדף קשר של ישיבת הר עציון, מספר 1054 ), המילה התייחסה במקור לשמן הראשון שיוצא מהזיתים (מכאן באנגלית oil = שמן), שהוא בעל טעם בוסרי הנשאר גם לאחר הכתישה, ומשם הושאלה לכל דבר שהוא בוסרי וראשוני (במובן השלילי). גם פירוש זה מתאים לאנשים בוסריים שמתנהגים על-פי המחשבה הראשונה שעולה בדעתם.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית