FANDOM

משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא

משלי פרק א - מבנה וסיכום הפרק

למי מיועד ספר משלי? ומה אפשר ללמוד ממנו?

א מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִד, מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל.
ב לָדַעַת←המשלים עוזרים לדעת- חָכְמָה←ידע שנלמד מאחרים וּמוּסָר←ביקורת ותוכחות שמקבלים מאחרים, לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה←מסקנות שאדם מסיק מעצמו.
ג לָקַחַת←ללמוד מוּסַר הַשְׂכֵּל←ביקורת שעוזרת להצליח, צֶדֶק וּמִשְׁפָּט וּמֵשָׁרִים←לדעת מי צודק, איך לשפוט, ואיך לעשות פשרה.
ד לָתֵת←ללמד לִפְתָאִים←אנשים שקל לפתות אותם עָרְמָה←זהירות מפני פיתויים, לְנַעַר←חסר ניסיון - דַּעַת וּמְזִמָּה←זהירות מפני תחבולות שמטרתן להזיק.
ה יִשְׁמַע חָכָם וְיוֹסֶף לֶקַח←לימוד, וְנָבוֹן - תַּחְבֻּלוֹת יִקְנֶה.
ו לְהָבִין מָשָׁל וּמְלִיצָה←משל ונמשל, דִּבְרֵי חֲכָמִים וְחִידֹתָם←דברי חכמה הנאמרים בצורה מוצפנת.

במקום אחר נאמר שהתבונה קודמת ליראת ה'. ראו כדי להגיע ליראת ה' צריך להשקיע

ז יִרְאַת יְהוָה רֵאשִׁית←תנאי מקדים לרכישת- דָּעַת; חָכְמָה וּמוּסָר אֱוִילִים←שטחיים, הנשארים במחשבה הראשונה שעולה בדעתם ואינם יראים שמא הם טועים בָּזוּ←מזלזלים ומתעלמים מדברי חכמה וביקורת שהם שומעים מאחרים. {פ}
ח שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ, וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ.
ט כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לרֹאשֶךָ←דברי ההורים, כשהם מצטרפים ומלוים את יראת ה' שלך, מוסיפים יופי למחשבותיך, וַעֲנָקִים←תכשיטים לְגַרְגּרֹתֶיךָ←לגרונך, כלומר דברי ההורים מוסיפים יופי לדיבורך.

פסוקים רבים בספר משלי משווים בין האב והאם. ראו אב ואם בספר משלי

אזהרה מפני התחברות עם נוכלים ורוצחים

י בְּנִי! אִם יְפַתּוּךָ חַטָּאִים←אנשים חוטאים - אַל תֹּבֵא!←אל תתפתה לבוא איתם!
יא אִם יֹאמְרוּ
"לְכָה אִתָּנוּ, נֶאֶרְבָה לְדָם←נארוב כדי לרצוח, נִצְפְּנָה←נסתתר לְנָקִי←כדי ללכוד אדם חף מפשע - חִנָּם←ההצטרפות חינם, בלי כל השקעה ומאמץ מצדך;
יב נִבְלָעֵם כִּשְאוֹל חַיִּים←כמו שהקבר בולע את המתים, כך אנחנו נבלע את קרבנותינו בעודם בחיים, וּתְמִימִים כְּיוֹרְדֵי בוֹר←נבלע את קרבנותינו בשלמותם, כמו שמורידים מתים לבור הקבורה בשלמותם;
יג כָּל הוֹן יָקָר נִמְצָא, נְמַלֵּא בָתֵּינוּ שָלָל;
יד גּוֹרָלְךָ תַּפִּיל בְּתוֹכֵנוּ←תשתתף בהגרלה לחלוקת השלל באופן שיוויוני, כִּיס אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּנּוּ←הקופה שלנו תהיה משותפת - כשאנחנו נרוויח, גם אתה תרוויח!"
טו בְּנִי! אַל תֵּלֵךְ בְּדֶרֶךְ אִתָּם, מְנַע רַגְלְךָ מִנְּתִיבָתָם←הרחק את עצמך מהשביל שהם הולכים בו, כלומר אל תחשוב אפילו להתקרב אליהם!
טז כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם←הם ממהרים לעשות רע ולרצוח, ולכן לא יהססו לעשות רע גם לך ולרצוח גם אותך.
יז כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת←'בחינם מפזרים אוכל על הרשת', בְּעֵינֵי כָּל בַּעַל כָּנָף←כך מדמיין כל עוף שרואה את הרשת.
יח וְהֵם - ←אולם הציידים, שפרשו את הרשת - לְדָמָם יֶאֱרֹבוּ←אורבים כדי להרוג את אותם עופות, יִצְפְּנוּ←מסתתרים לְנַפְשֹׁתָם←כדי לקחת את חייהם.
יט כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע←כך גורלו של כל אדם שרוצה להרוויח כסף קל - אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח←הרצון הזה יהרוג אותו.

קריאה להתחבר עם החכמה וללמוד אותה לפני שיהיה מאוחר

יש שני פרקים נוספים בספר שבהם החכמה קוראת. ראו החכמה קוראת

כ חָכְמוֹת בַּחוּץ תָּרֹנָּה←החוכמה כאילו קוראת בחוץ ומזמינה את כולם ללמוד אותה, בָּרְחֹבוֹת תִּתֵּן קוֹלָהּ
כא בְּרֹאשׁ הֹמִיּוֹת←ברחוב ראשי הומה אדם תִּקְרָא, בְּפִתְחֵי שְׁעָרִים←מקומות מפגש ציבוריים; בָּעִיר אֲמָרֶיהָ תֹאמֵר:
"כב עַד מָתַי, פְּתָיִם←אנשים המתפתים בקלות, תְּאֵהֲבוּ פֶתִי?!←להתפתות לדבריהם של לצים וכסילים?! וְלֵצִים לָצוֹן חָמְדוּ לָהֶם←והרי הלצים רוצים רק ללעוג לאחרים, וּכְסִילִים יִשְׂנְאוּ דָעַת←והכסילים שונאים כל ידע!
כג תָּשׁוּבוּ לְתוֹכַחְתִּי←אם תעזבו את הלצים והכסילים ותחזרו לשמוע את דברי הביקורת שלי, הִנֵּה אַבִּיעָה←אתן לכם כמו מעיין נובע לָכֶם רוּחִי←מחשבותי, כלומר אתן לכם רעיונות חכמים, אוֹדִיעָה דְבָרַי אֶתְכֶם.
כד יַעַן קָרָאתִי וַתְּמָאֵנוּ←סירבתם לבוא ללמוד חכמה, נָטִיתִי יָדִי←סימנתי לכם באצבעי שתבואו וְאֵין מַקְשִׁיב;
כה וַתִּפְרְעוּ כָל עֲצָתִי←התעלמתם לחלוטין מעצותי, וְתוֹכַחְתִּי לֹא אֲבִיתֶם←לא רציתם לשמוע -
כו גַּם אֲנִי←החכמה בְּאֵידְכֶם←כשתבוא עליכם צרה אֶשְׂחָק←החכמה תצחק עליכם, כלומר תרגישו שהמציאות טופחת על פניכם, אֶלְעַג בְבֹא פַחְדְּכֶם←כשיבוא עליכם אסון שאתם פוחדים ממנו.
כז בְּבֹא כשאוה (כְשוֹאָה) פַּחְדְכֶם, וְאֵידְכֶם←אסונכם כְּסוּפָה יֶאֱתֶה←יבוא; בְּבֹא עֲלֵיכֶם צָרָה וְצוּקָה.
כח אָז←כשיהיו להם צרות ובעיות יִקְרָאֻנְנִי וְלֹא אֱעֶנֶה←יצטרכו חכמה כדי לפתור אותן אבל זה כבר יהיה מאוחר מדי ללמוד, יְשַׁחֲרֻנְנִי וְלֹא יִמְצָאֻנְנִי.
כט תַּחַת כִּי←כעונש על כך ש שָׂנְאוּ דָּעַת, וְיִרְאַת יְהוָה לֹא בָחָרוּ.
ל לֹא אָבוּ לַעֲצָתִי, נָאֲצוּ כָּל תּוֹכַחְתִּי←דברי ביקורת הנאמרים בהגיון.
לא וְיֹאכְלוּ מִפְּרִי דַרְכָּם←'ייהנו' מהתוצאות השליליות של התנהגותם, וּמִמֹּעֲצֹתֵיהֶם יִשְׂבָּעוּ←ויצטרכו לסמוך על העצות של עצמם בלבד."

הקטע מציע שלוש דרכים להתמודד עם יצר הרע. ראו שלוש דרכים לחנך את הפתי שבתוכנו

לב כִּי←הסיבה שאמרתי דברים קשים ומפחידים היא ש- מְשׁוּבַת פְּתָיִם תַּהַרְגֵם←הרגיעה שהפתיים נמצאים בה מסכנת את חייהם, וְשַׁלְוַת כְּסִילִים תְּאַבְּדֵם←והשלוה שהכסילים נמצאים בה מסכנת גם את קיומם הרוחני.
לג וְשֹׁמֵעַ לִי←השומע בקול החכמה ולומד את דברי החכמה יִשְׁכָּן בֶּטַח, וְשַׁאֲנַן מִפַּחַד רָעָה←ויוכל להיות רגוע ולא לפחד מאותם איומים.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית